Als je een Woocommerce webshop hebt dan zul je vanzelf ‘bestelstatussen’ tegenkomen. Iedere bestelling heeft een status die iets over die bestelling verteld. Bestelstatussen zijn handig om het overzicht in je orderoverzicht te behouden. Daarnaast hoort er bij iedere bestelstatus ook een e-mail die de klant zal ontvangen zodra de bestelstatus wordt gewijzigd. Maar wat betekenen al deze verschillende bestelstatussen? Hoe moet je ze interpreteren en hoe verander je ze? In deze blog over bestelstatussen binnen Woocommerce leg ik je uit wat je er mee kunt en hoe dit werkt!
Standaard Woocommerce bestelstatussen
Iedere bestelling die via Woocommerce binnenkomt krijgt automatisch een bestelstatus. Als het proces goed verloopt, dan krijgen bestellingen achtereenvolgens de volgende 3 bestelstatussen:
Wachtend op betaling
Zodra iemand in de webshop op de afrekenpagina zijn/haar adresgegevens heeft ingevuld en op ‘betaal’ of ‘afrekenen’ heeft geklikt, wordt er in Woocommerce een bestelling aangemaakt die de status ‘Wachtend op betaling’ krijgt. De klant zit op dat moment in zijn of haar bankomgeving om de betaling te voldoen.
In behandeling
Zodra de klant de betaling via de bankomgeving (of via een andere gekozen betaaloptie) heeft afgerond verspringt de bestelling die zojuist is aangemaakt in Woocommerce naar de bestelstatus ‘In behandeling’. In de praktijk zul je dus nooit zien dat een bestelling op ‘Wachtend in betaling’ staat, omdat tussen het moment van de bestelling aanmaken door het systeem en bestelling afrekenen door de klant maar enkele seconden zit.
Afgerond
De laatste bestelstatus is ‘Afgerond’. Als een bestelling op ‘In behandeling’ staat kun je deze zodra je hier aan toe bent afronden. De rode indicator in je besteloverzicht die aangeeft dat er iets aan de hand is zal dan verdwijnen. Waarom komt de bestelling niet meteen op ‘Afgerond’ te staan? Omdat er soms nog speciale acties nodig zijn als een bestelling door de klant is geplaatst, bijvoorbeeld het inpakken van de producten of het aanmaken van een track & trace code.
Aanvullende Woocommerce bestelstatussen
Voorgaande bestelstatussen laten de ideale route zien. Er zijn echter meer bestelstatussen die ook kunnen voorkomen:
Mislukt
Als er een webshop order is aangemaakt maar als de betaling niet is gelukt, dan komt de bestelling op ‘Mislukt’ te staan. Dit gebeurd tussen de stap ‘Wachtend op betaling’ en ‘In behandeling’.
In de wacht
Een bestelling waarvan de betaling niet automatisch binnen zal komen maar waarvan de voorraadstatus al wel is aangepast en verlaagd, zal op ‘In de wacht’ komen te staan. Je moet dan handmatig controleren of de betaling binnen is gekomen op je bankrekening en de bestelstatus van deze bestelling handmatig wijzigen.
Geannuleerd
De bestelling is door een klant of door de webshopeigenaar geannuleerd.
Terugbetaald
De bestelling is door de webshopeigenaar terugbetaald aan de klant.
Dus wat moet ik nu doen?
In essentie hoef je, nadat er een bestelling binnen is gekomen, niets te doen. Je webshop is waarschijnlijk (mits je je webshop door Mediamora hebt laten ontwikkelen) volledig automatisch ingericht. De klant plaatst een bestelling, de factuur wordt automatisch verzonden via de mail, eventuele automations worden gestart, Mollie ontvangt het geld en betaald jou op termijn weer uit.
Echter adviseer ik je altijd de bestelling (die idealiter de status ‘In behandeling’ heeft) op afgerond te zetten. Mocht je een webshop runnen waarbij je de producten nog in moet pakken en verzenden, dan is dit handig voor je eigen overzicht. Je weet dan immers dat de producten verzonden zijn nadat je de bestelling hebt afgerond. Als je een webshop runt met enkel digitale producten dan adviseer ik ook de bestelling op ‘Afgerond’ te zetten. De rode indicator die aangeeft alsof er iets aan de hand is in het besteloverzicht van Woocommerce verdwijnt dan.
Je kunt bestellingen op ‘Afgerond’ zetten door de orderdetails van een bestelling te openen en in het dropdown menu een andere bestelstatus te kiezen. Daarna kun je aan de rechterkant van het scherm de bestelling bijwerken. Hierna zal er een e-mail naar de klant worden verzonden dat zijn of haar bestelling is afgerond, indien dit is ingesteld. Voor webshops die enkel digitale producten verkopen schakel ik deze e-mail meestal uit, omdat het geen toegevoegde waarde heeft. Het feit dat je eigen overzicht met bestellingen overzichtelijk blijft is natuurlijk wel handig, dus rond alle bestellingen gewoon netjes af!
Bonustip voor bestelstatussen!
Verkoop jij enkel digitale producten in je webshop en kan iedere bestelling die bij jou binnenkomt eigenlijk zonder tussenkomt van iets of iemand gewoon op afgerond gezet worden? Dan kun je dit proces ook automatiseren! Plaats de volgende code in je functions.php file, te vinden via de FTP van je website of te vinden onder weergave > thema editor > child theme > functions.php.
/**
* Autocomplete Woocommerce Orders
*/
add_action( 'woocommerce_thankyou', 'custom_woocommerce_auto_complete_order' );
function custom_woocommerce_auto_complete_order( $order_id ) {
if ( ! $order_id ) {
return;
}
$order = wc_get_order( $order_id );
$order->update_status( 'completed' );
}
Iedere bestelling die via Woocommerce binnenkomt zal dan automatisch op ‘Afgerond’ komen te staan.