1 januari 2020

In 5 stappen je website in een afleidingsvrije modus

Afleiding. Wie heeft er tegenwoordig niet mee te dealen? Overal ligt afleiding op de loer. Is het geen externe afleidingsfactor (‘bliep!’, weer een nieuwe melding op je telefoon) dan zijn het wel je eigen gedachten die met je op de loop gaan.

Voor jouw websitebezoekers geldt precies hetzelfde. Ook zij kunnen in een oogwenk afgeleid zijn. En als zij dan nog niet een gewenste actie op je website hebben uitgevoerd, denk aan contact opnemen, iets kopen of iets downloaden door hun e-mailadres achter te laten, dan heb je mooi pech. Byebye sale of lead!

In deze blog deel ik daarom 5 tips met je die er voor zorgen dat je jouw website zo afleidingsvrij mogelijk kunt inrichten! Een echte afleidingsvrije modus voor je website dus. Op die manier verhoog je de kans dat bezoekers langer op je website blijven, zodat de kans groter is dat zij gewenste acties zullen uitvoeren.

#1: Maak geen doolhof van je website

Een beetje voor de hand liggend, maar makkelijker gezegd dan gedaan. Zorg dat je bezoekers niet moeten zoeken naar dingen. Contact opnemen moet makkelijk zijn. Praktische zaken zoals data, tijden, locaties of prijzen van je aanbod ook. Hoe meer bezoekers moeten zoeken, hoe gefrustreerder ze zullen raken. En frustratie of irritatie is een grote veroorzaker van afleiding.

#2: Gebruik een duidelijke structuur binnen je website

Mensen houden van duidelijkheid. Zorg daarom dat de structuur van je website goed in elkaar zit. Persoonlijk zie ik de homepage altijd als de samenvatting van je website, of ook wel de inhoudsopgave van een boek. Op je homepage licht je daarom alles kort toe wat er op je website is te vinden en verwijs je daarheen. Vertel dus kort iets over jezelf, licht je aanbod bondig en concreet toe, laat de laatste blogs op je website zien.

Het menu/de navigatie van je website kun je ook gebruiken om je te helpen met het structureren van je website. En kijk daarnaast ook eens naar je aanbodpagina’s zelf. Zit hier een duidelijke structuur in? Is het logisch wat je aanbiedt en vooral: wat je verteld? Is het te volgen en daadwerkelijk overtuigend? Als ook dit niet duidelijk genoeg in elkaar zit, dan zul je merken dat je aanmeldingen danwel klanten misloopt.

#3: Maak niet gebruik van afleidend design

De meeste mensen zijn gevoelig voor mooie dingen. Het oog wil immers ook wat. Maar al te vaak zie ik de reden ‘Het moet mooi zijn’ hoger op de prioriteitenlijst van klanten staan dan ‘Het moet klanten opleveren’. Kijk echter uit en zoek hier een goede balans in. Mooi design zou namelijk niet moeten afleiden. Dus veel tierelantijntjes en glitters is vaak geen goed idee.

Wil je hiervan nog extra profiteren? Zorg dat je je design dan psychologisch verstandig in zet. Belangrijke onderdelen zoals buttons of call-to-actions kun je bijvoorbeeld een andere danwel afwijkende of opvallende kleur geven. Rode en soms oranje tinten zetten daarbij zelfs aan tot actie. Door middel van slim kleurgebruik kun je andere onderdelen van je website ook extra kracht bij zetten. Of verdiep je eens in de kracht van lijnen en andere geometrische vormen. Onze ogen en ons brein is al duizenden jaren vastgeroest in bepaalde patronen. Door design slim in te zetten kunnen onze ogen onbewust naar bepaalde onderdelen van je website geleid worden. En als je je bezoeker helemaal je website intrekt, is de kans op succesvolle afleiding van buitenaf nog maar minimaal.

#4: Jaag je bezoekers niet weg

De meeste mensen vinden het niet prettig als advertenties en aanbiedingen ruw in hun gezicht gedrukt worden. Ondanks dat pop-ups en andere zaken vaak voor extra veel inschrijvingen en andere conversies zorgen, neemt de gemiddelde bezoeker dit pushy-gedrag niet in dank af.

Persoonlijk word ik ook altijd een beetje geïrriteerd van zogenoemde exit pop-ups. Als ik een website bekeken heb en besloten heb om hem te sluiten omdat het m’n interesse niet meer heeft om wat voor reden dan ook, om vervolgens nog eens een pop-up in m’n neus gedrukt te krijgen vlak voordat ik de website wil sluiten, denk ik toch elke keer wel ‘Nee! Ik wou wegklikken! Dit wil ik dus niet!’.

#5: Zorg dat je je bezoekers niet kwijtraakt

Er bestaan diverse manieren om je bezoekers makkelijk kwijt te raken. En een aantal hiervan zijn ook vreselijke afleidingsfactoren. Denk bijvoorbeeld aan advertenties. Maar ook als je YouTube filmpjes op je website gebruikt, zien bezoekers vaak aan het eind van het filmpje andere voorgestelde video’s (dag bezoeker!). Ook links naar andere websites in hetzelfde tabblad laten openen als jouw website, is niet handig. De kans dat iemand dan nog naar jouw website terugkeert is aanzienlijk kleiner geworden, omdat je website dan niet meer is geopend.

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt om je website in een afleidingsvrije modus te zetten! Zoek je meer tricks en adviezen om je website te verbeteren op bijvoorbeeld design of marketing gebied zodat je website écht voor jou gaat werken? Download dan mijn e-book over de DMT Formule!

Meer lezen?