“Wat kost een website?” is de beruchte vraag die potentiële klanten mij dagelijks stellen, vaak nog voor ze enige tekst en uitleg hebben gegeven over wat hun ideeën en wensen zijn. Afgezien van het feit dat het voor mij en andere professionals erg lastig kan zijn een goede offerte samen te stellen op basis van weinig informatie, snap ik de nieuwsgierigheid van de potentiële klanten wel. Als ik zelf op zoek ben naar ondersteuning in iets wat buiten mijn kennis- en expertisegebied ligt, staat de vraag “wat kost dat?!” meestal ook ver bovenaan op de lijst.
De kosten voor je website vanuit het bedrijf gezien
“Wij maken al websites vanaf 250,- euro!” zie je op internet nog wel eens voorbijkomen. Nu ga ik niet zeggen dat dit onmogelijk is, want een zzp’er kan prima in 4 of 5 uur een WordPress template kopen, alles installeren, een handjevol pagina’s opzetten en vullen met content. Dit is dan ook meteen wat je voor die prijs krijgt. Het is budget, het is goedkoop, het is snel en het is simpel. Voor sommige starters en kleine ondernemers werkt dit in het begin prima en zij hebben op dat punt dan ook niet meer nodig (voorlopig).
Heb je echter toch een aantal wensen en eisen betreft functionaliteit of design, dan zul je het bij diezelfde zzp’er voor 250 euro niet meer gaan halen. Hou dan eerder rekening met 750,- tot 2.000,- euro. Naast de zzp’er zijn er ook kleine, middel en grote bureaus die vergelijkbare werkzaamheden doen. Zij bieden ten op zichte van zzp’ers en freelancers diverse voordelen zoals meer kennis en ervaring en een groter aanbod omdat zij personeel hebben rondlopen in verschillende disciplines. Een richtlijn die je hier kunt volgen is een investering van zo’n 1.000,- tot wellicht 4.000,- euro.
Het kan natuurlijk nog veel gekker. Websites kunnen immers over de toonbank gaan voor 10.000,- tot 100.000,- euro. In dit geval gaat het altijd om maatwerk en complexe systemen. Overheidswebsites of belangrijke instanties zoals ziekenhuizen tikken dit gewoon even af. Uiteraard niet bij je buurman om de hoek die als hobby websites maakt in de avonduurtjes, maar bij vergelijkbare, grote partijen met exclusieve kennis waar een prijskaartje aan hangt.
De kosten voor je website vanuit jou gezien
Je maakt een uitgebreide briefing, beschrijft puntsgewijs en met uiterste precisie hoe je het graag wilt hebben en stuurt alles op naar de partijen waar je momenteel mee in gesprek bent, om vervolgens alsnog van je stoel te vallen bij het zien van de prijzen. Herkenbaar? Laten we even jouw wensen onder de loep nemen en kijken waar het mis gaat.
Een website kun je hebben om diverse redenen. In dit voorbeeld ga ik er twee onderscheiden, omdat iedere website eigenlijk altijd binnen één van deze twee categorieën valt: het online visitekaartje en de verkoopmachine. Als jouw website een online visitekaartje moet worden dan heeft de website een handjevol pagina’s, staat er leuke content op, is er een mooi design gemaakt en wellicht een contactformulier. Als jouw website een verkoopmachine moet worden dan betekent dat dat je business op deze website draait, dat het hiermee valt of staat, dat je verkopen met je website moet genereren, dat er leads en sales moeten worden gemaakt en dat hier veel meer tijd- en denkwerk in gaat zitten.
Internetbureaus en bedrijven moeten het proces voor het realiseren van de website afstemmen op jouw wensen. Wil je dus een online visitekaartje, dan kan het wellicht uit met 1 uur besteden aan de strategie, 4 uur aan het ontwerp, 4 uur aan de bouw en 1 uur aan andere werkzaamheden. Wil je echter een verkoopmachine creëren dan is het uitstippelen van de strategie een cruciale eerste stap waar je 1 tot 2 dagen voor kunt gaan zitten. Het bouwen en ontwerpen kan weken in beslag nemen alsmede andere bijkomende of onvoorziene werkzaamheden.
Bedenk goed wat voor soort website je wilt, een tussenweg bestaat namelijk niet. Gaat het puur om het online zijn, om gevonden te kunnen worden en om iets van jezelf te kunnen laten zien? Dan zit je goed met het online visitekaartje. Wordt je website echter de drijfveer van je bedrijf en een keyfactor in je moneyflow, dan kom je uit op de verkoopmachine en hier hangt een prijskaartje aan. Vaak is het zo dat mensen de verkoopmachine denken te kunnen krijgen voor de prijs van het online visitekaartje. Helaas, zo werkt het echt niet. Hoe goed, exact en uitvoerig je je idee ook aanlevert bij andere partijen, in de ontwikkeling gaat tijd zitten.
De kosten voor je website goed benutten
Enkele laatste richtlijnen die altijd gelden:
Goedkoop is duurkoop
Hoe staat het met hun eigen website?
Wees actief en betrokken!
Hoe actiever en betrokkener jij straks met jouw website aan de slag gaat, hoe beter de investering die jij gaat doen zich terug gaat betalen.
Wil je eens met mij om de tafel zitten? Neem contact op. Wie weet gaan wij binnenkort samen aan de slag met jouw nieuwe online identiteit!