Wist je dat de footer van je website eigenlijk net zo belangrijk is als de header van je website? Mits je hem goede invulling geeft! En vaak daar gaat het mis. Je kunt namelijk veel meer met de footer van je website dan je denkt. Het is immers een feit dat de footer van je website op iedere pagina terugkomt, dus dat biedt kansen om dit slim in te zetten!
In deze blog deel ik een aantal van die slimme trucjes met je. Maar ik laat je ook zien wat voor soort dingen je sowieso in de footer van je website moet plaatsen.
Kleine footer of grote footer
Allereerst is het goed om te bepalen of je een kleine footer of een grote footer op je website wilt. Mocht je nou helemaal inspiratieloos zijn of gewoon niet zo veel content beschikbaar hebben om in de footer van je website te plaatsen, kies dan een kleine footer. Dit is vaak de kleine, dunne balk onderaan een website met enkel wat copyright gegevens erin en mogelijk algemene voorwaarden, een privacyverklaring of andere juridische documentatie.
Als je echter wel meer content in je footer kwijt wilt, dan kom je automatisch al terecht op een grote footer. Gebruik je WordPress? De meeste thema’s zijn zo ingericht dat je door middel van de widgets (die te vinden zijn onder weergave > widgets) de footer kunt inrichten.
Vaak zijn de widgets die standaard op je website beschikbaar zijn echter beperkt. Je zou dus plugins kunnen installeren om meerdere soorten widgets tot je beschikking te krijgen. Maar wat ik zelf veel prettiger vind is juist de widgets helemaal links laten liggen. In plaats van de geïntegreerde footer functionaliteit van mijn thema te gebruiken, maak ik mijn footers vaak met mijn pagebuilder. Ik heb dan 100% controle over mijn footer, net zoals dat ik 100% controle heb over de inhoud van de pagina’s.
Verplichte onderdelen van een footer
- KVK en BTW nummer
- Algemene voorwaarden
- Privacyverklaring
Wat van je footer verwacht wordt
Slimme footer trucs
Omdat de footer op iedere pagina van je website terugkomt, kun je de footer SEO-technisch ook heel slim inzetten. Als je bijvoorbeeld een aantal linkjes naar je meest recente blogs in je footer opneemt, verschijnen deze linkjes dus op iedere pagina binnen je website. En een SEO richtlijn is: hoe meer links naar een bepaalde pagina op je website verwijzen, hoe belangrijker deze pagina voor Google zal worden. Zo kun je dus telkens nieuwe blogs die je publiceert voor een korte periode een extra boost geven.
Maar hetzelfde geldt voor je aanbod. Wil je op bepaalde diensten gevonden worden en heb je deze pagina’s ook daadwerkelijk goed geoptimaliseerd met keywords, vermeld deze pagina’s dan in de footer en som dus je aanbod op binnen je footer.
Wat vind jij in je footer belangrijk?
Wat is belangrijk voor jou? Wat is het doel van jouw website? Misschien kun je je footer ook hier nog op aanpassen. Wil je aansturen op het contact opnemen, plaats dan een extra contactformulier in je footer. Wil je meer inschrijvingen op je nieuwsbrief of meer downloads genereren? Plaats dan een extra formulier in je footer.
Iedere website is anders en daarmee ook iedere footer. Kijk goed wat voor jou werkt en hoe je je footer het beste kunt afstemmen op de doelen die je met je website nastreeft.
Ik hoop dat deze blog je nieuwe inzichten heeft gegeven in wat er mogelijk is met een footer. Heb ik je geïnspireerd? Mail me of tag me via social media! Ik vind het leuk om jouw footer creatie terug te zien!