Om potentiële klanten op een laagdrempelige manier kennis met je te laten maken kun je een gratis weggever inzetten. Deze weggever kan allerlei vormen hebben: een e-book, een checklist, een challenge, een video-serie, een podcast of een e-mailreeks met handige tips. Vaak is deze gratis weggever de eerste stap binnen de relatie die jij met je potentiële klanten opbouwt. De klant kan alvast een beetje proeven en ruiken hoe jij werkt en wat jij te bieden hebt en jij bent in ruil voor de gratis weggever in het bezit van het e-mailadres van de klant.
Een landingspagina voor je gratis weggever
Mocht jij in het bezit zijn van een gratis weggever (of weten welke gratis weggever je voor je bedrijf gaat inzetten), dan is de volgende stap het aanbieden van de gratis weggever. En precies op dit punt wordt het voor veel ondernemers lastig. Er moet dus een (landings)pagina voor de gratis weggever komen – de weggever moet je immers op een of andere manier binnen je website aanbieden. In deze blog ga ik je vertellen waar de landingspagina voor jouw gratis weggever aan moet voldoen en hoe je deze pagina het beste kunt gaan inrichten!
Een pagina of een landingspagina?
Denk allereerst na over het feit of je de weggever op een pagina of een landingspagina gaat plaatsen. Hier zit een klein verschil tussen:
- Pagina: je plaatst de weggever op een pagina binnen jouw website, mensen die je website bezoeken kunnen naar deze pagina navigeren vanuit het menu.
- Landingspagina: je plaatst de weggever op een pagina binnen jouw website waarbij de header en de footer niet zichtbaar zijn. Deze manier is ideaal als je gaat adverteren met je gratis weggever. Vanuit de advertentie stuur jij dan de bezoekers door naar je landingspagina – die volledig is gefocust op de gratis weggever. De landingspagina bevat geen header, menu of footer waardoor de kans op afleiding minimaal is. Een landingspagina is dus 100% gericht op het stimuleren van één gewenste actie van de bezoeker: de weggever downloaden door zijn of haar gegevens achter te laten.
In de praktijk kun je de inhoud van de pagina en de landingspagina ongeveer gelijk houden. In beide gevallen richt je de pagina immers in op het downloaden van de weggever. Ga je de gratis weggever alleen aanbieden via je website? Maak dan een mooie pagina voor de weggever. Ga je vervolgens ook ermee adverteren? Dupliceer de pagina (én inhoud) dan en maak er een landingspagina van zonder header en footer. Eventueel kun je binnen de landingspagina extra wijzigingen aanbrengen om de pagina zo goed mogelijk voor de advertentiecampagne te optimaliseren.
De binnenkomer op je landingspagina
Na het maken van de keus tussen pagina of landingspagina, kun je starten aan de echte inhoud. De landingspagina begin je met een binnenkomer. Wat is het eerste dat men ziet of leest? De binnenkomer voor je landingspagina kun je uit de volgende onderdelen samenstellen:
- Een kop / headline: Wat is het voordeel als de bezoeker zich inschrijft? Welk resultaat gaat men krijgen met jouw gratis weggever? Maak de verleiding groot en onweerstaanbaar!
- Benoem pijnpunten of verlangens: Het benoemen van pijnpunten (‘Heb jij hier ook last van?’) of verlangens (‘Zou jij dit ook zo graag willen?’) helpt om de emotie van de bezoeker te triggeren. Door het benoemen van pijnpunten en verlangens wil je dat men enkel nog denkt ‘Ja, ja, ja… Ja!’.
- Een afbeelding: Het oog wil ook wat, dus voeg een afbeelding toe van je gratis weggever. Door bezoekers visueel te laten zien wat ze gaan ontvangen, maak je het nog aantrekkelijker. Creëer een echt dit-moet-ik-hebben-gevoel.
- Het inschrijfformulier: De landingspagina is gericht op het ondernemen van één actie, maak dit daarom ook zo makkelijk mogelijk. Door direct bovenaan de pagina een inschrijfformulier te plaatsen, moedig je het achterlaten van de gegevens aan en maak je het zo makkelijk mogelijk voor de bezoeker!
Andere elementen voor je landingspagina
Naast eerder genoemde elementen zijn er meer dingen die je kunt toevoegen aan de landingspagina voor je gratis weggever. Zo kun je onder andere ook:
- Vertellen wie jij bent: Waarom zou de bezoeker van jou iets moeten leren? Welke meerwaarde hangt daar aan voor hem of haar? Introduceer jezelf op je landingspagina. Vertel wie jij bent en maak het persoonlijk. Tegenwoordig kopen we vooral relaties en niet zo zeer producten of diensten. Iemand neemt misschien wel je product of dienst af, maar de reden daarvoor ben jij.
- Een ‘Herken je dit?’ sectie: Als aanvulling op het benoemen van de pijnpunten en verlangens, kun je dit vaker doen. Zorg dat mensen zich herkennen in je verhaal en de situaties die je schetst. Schrijf je pagina zo dat jij de oplossing hebt voor het probleem die de bezoeker ervaart. Creëer herkenning.
- Social proof toevoegen: Mensen zijn kuddedieren. We willen altijd weten wat andere mensen denken en hoe andere mensen iets hebben ervaren. Door het toevoegen van social proof, met andere woorden reviews en testimonials, verhoog je de kans dat anderen jouw gratis weggever gaan downloaden.
- Meerdere call-to-actions: Het inschrijfformulier (en daarmee een button die roept: “DOWNLOAD NU!”) plaats je meerdere malen op je landingspagina. Herhaling is de kracht. Door de call-to-action vaker op je pagina te plaatsen verhoog je de kans dat de bezoeker zich in gaat schrijven. En het biedt de bezoeker weer een stukje gemak.
Waar je verder op moet letten binnen je landingspagina
Nog een aantal dingen om rekening mee te houden als je een landingspagina voor je weggever gaat maken:
- Mocht je gaan adverteren met je gratis weggever, dubbelcheck je landingspagina dan extra goed op mobiel. Statistisch gezien worden weggevers en andere dingen vaak het meest gedownload op mobiele apparaten. Precies op het moment dat mensen een beetje casual door hun Facebook timeline swipen bijvoorbeeld. Uiteraard geldt deze regel niet enkel als je gaat adverteren. Een normale pagina binnen je website moet ook op mobiele apparaten netjes functioneren, aangezien meer dan de helft van je website bezoekers mobiele gebruikers zijn.