Hoe werkt Google Trends?
In gebruik is Google Trends eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld. Je vult de zoekterm in waar je graag meer over wilt weten en Google laat vervolgens een aantal grafieken en gegevens zien. Zo kun je onder andere zien hoe vaak er op een bepaalde zoekterm wordt gezocht, in welke periode dit was en in welke regio dit was. Tevens geeft Google een aantal zoekterm suggesties (heel handig voor je zoekwoordenonderzoek!) van zoekwoorden waar ook veel op wordt gezocht.
De data die je in Google Trends gepresenteerd krijgt wordt meestal in een schaal van 1 op 100 verdeeld. Dit is een groot verschil met bijvoorbeeld de Keyword Planner van Google waarin exacte zoekvolumes staan. Google Trends laat meer relatieve zoekvolumes zien. Neem bijvoorbeeld de zoekterm paaseieren. Vanaf mei tot en met december wordt er eigenlijk niet op deze zoekterm gezocht. Je ziet in onderstaande afbeelding dat de blauwe lijn al deze maanden op 0 staat. In de maand januari staat de lijn echter op 5. Sommige mensen beginnen al kriebels te krijgen. In februari staat de lijn op 10 a 15. Meer mensen krijgen steeds meer zin in paaseitjes… Vlak voor Pasen schiet de lijn omhoog richting de 100. Het is immers Pasen en daar horen paaseieren bij. Google Trends laat dus zien wat de populariteit is van deze zoekterm gedurende een bepaalde periode.
Je kunt echter nog veel meer met Google Trends, bijvoorbeeld het vergelijken van twee zoektermen met elkaar. Nu wordt het namelijk interessant. Jij dacht dat paaseieren een populaire zoekterm was waarvoor je misschien wel een leuke blog kon maken? Ik zal je vertellen dat de zoekterm paaseieren nog niet half zo populair is als de zoekterm paashaas! De maanden in aanloop naar Pasen verlopen voor beide zoektermen ongeveer hetzelfde; in januari en februari zie je een lichte stijging. Maar toch gaat na verloop van tijd de paashaas hoger scoren en wordt hier dubbel zo vaak op gezocht als op paaseieren!
Vervolgens is het ook heel interessant om te kijken in welke regio’s er interesse is voor deze zoektermen. Zo hebben driekwart van de mensen in Drenthe meer interesse in de paashaas dan in paaseieren. Kijken we echter naar Zeeland, dan is het meer 50/50. Bijna net zo veel mensen zoeken daar op paaseieren als op de paashaas. In dit geval kan ik het verschil niet direct verklaren (misschien zijn mensen in Zeeland gewoon bijzonder gek op chocola?), maar soms komen hier verrassende resultaten uit die je slim kunt inzetten voor je bedrijf.
Waar kun je Google Trends voor inzetten?
Google Trends kun je voor een aantal zaken heel goed inzetten:
- Gebruik Google Trends om je content kalender mee te vullen: Omdat Google Trends de populariteit van een bepaalde zoekterm in een bepaalde periode laat zien, kun je hier slim op inspelen. Je weet eigenlijk op voorhand hoe mensen gaan zoeken in een bepaald jaargetijde op basis van voorgaande jaren, dus gebruik dat aankomend jaar in je voordeel. Dit is met name heel handig voor producten of diensten die dus seizoensgebonden zijn. Blogs maken over pepernoten in maart heeft geen zin, omdat in maart niemand op pepernoten zoekt.
- Gebruik Google Trends voor je zoekwoordenonderzoek: Zoals ik al aangaf geeft Google Trends suggesties voor zoektermen waar meer of minder op wordt gezocht op basis van de zoekterm die je ingevuld hebt. Voor je vindbaarheid in zoekmachines is het goed om synoniemen of vergelijkbare zoektermen in je teksten te gebruiken, dus varieer hier in en maak hier gebruik van. Omdat Google Trends de stijgende of dalende populariteit van zoektermen inzichtelijk maakt, kun je deze tool heel goed gebruiken voor het samenstellen van een goede zoekwoorden analyse.
- Gebruik Google Trends om je social media strategie te verbeteren: Net zoals met de content kalender kun je Google Trends dus gebruiken voor je social media strategie. Onderzoek wat trending is voor jouw business en speel hier op in. Als er namelijk op iets wordt gezocht binnen Google, dan is dit onderwerp ook vaak net zo populair binnen social media netwerken.
Enkele tips voor het gebruik van Google Trends
Naast de vele doeleinden waar je Google Trends voor kunt inzetten, wil ik je nog een aantal slimme tips meegeven:
- Ga je bestaande content enkele maanden voordat er een piek in de populariteit gaat plaatsvinden optimaliseren. Voor je blogs werkt dit bijvoorbeeld heel goed. Door het updaten van deze content krijgt Google een seintje en zal de content mogelijk stijgen in de zoekmachines. En als dat net voor de piek in populariteit gebeurd kun je in de opvolgende periode veel nieuwe bezoekers en misschien wel klanten verwachten!
- Indien je met seizoensgebonden producten of diensten werkt, check dan altijd de historische data in Google Trends. Sinterklaas en moederdag vindt ieder jaar weer opnieuw plaats. Het is aannemelijk om te veronderstellen dat de verloop van populariteit binnen zoektermen rondom deze onderwerpen in het verleden gelijk zullen zijn als aankomend jaar. Met Google Trends kun je er dus voor zorgen dat je altijd op tijd bent en nooit achter de feiten zult aanlopen!
- Onderzoek in welke regio ze jouw producten of diensten het beste kunnen gebruiken. Verkoop je bijvoorbeeld heggenscharen? In de zomermaanden rond juni is er veel vraag naar. Maar ook in juli en augustus zijn heggenscharen nog erg populair.
Als je echter een heggenschaar verkoper in Noord-Holland bent, heb je het niet getroffen. Maar in Drenthe voelen ze wel iets voor je product. Dat is wel logisch te verklaren, in het Westen van Nederland zitten er muren en beton tussen de huizen, in het Noorden en het platteland genieten we nog van al het mooie groen.
Op deze manier is Google Trends dus ook heel slim in te zetten voor lokale bedrijven. En je kunt content maken die specifiek toegeschreven is op een bepaalde regio zodat de content binnen die regio zichtbaar zal worden.
Hoe ga jij Google Trends inzetten voor je bedrijf?
Ik ben benieuwd of je iets aan dit artikel hebt gehad en of jij Google Trends kunt gaan inzetten voor jouw bedrijf! Je kunt met me in contact komen via hetty@mediamora.nl, ik hoor graag van je en beantwoord graag nog eventuele vragen die je hebt!