De gratis weggevers vliegen je tegenwoordig om de oren. Ik durf te wedden als jij 1 minuut door je Instagram stories swiped, dat je al zeker 3 uitnodigingen hebt ontvangen om een gratis weggever te downloaden bij één van je collega-ondernemers. Iedereen die ook maar iets doet met (online) ondernemen, lijkt tegenwoordig gebruik te maken van een gratis weggever.
Maar hoe zorg je er voor dat jouw gratis weggever opvalt tussen alle andere downloadbare dingetjes op het internet? Worden mensen niet een beetje weggever-moe? Ik bedoel, ik weet zeker dat je het maar al te goed herkent: je ziet iets interessants voorbijkomen wat je gratis kunt downloaden, je laat je e-mailadres er voor achter, je download de weggever en bladert er snel door, je bent ietwat lichtelijk teleurgesteld en je denkt ‘ja, dit wist ik eigenlijk ook wel’ en je laat de weggever links liggen, je ontvangt elke dag nog e-mails met dezelfde inhoud als die van de weggever, je hebt er eigenlijk niks aan, het prikkelt je niet, je schrijft je uit voor de mailing en je bent niets opgeschoten, het heeft je alleen maar tijd gekost.
Een gratis weggever die niet gratis zou moeten zijn
Herkenbare situatie? Veel mensen zetten een weggever niet op de juiste manier in. In voorgaande geschetste situatie kan ik al zeker 10 oorzaken aanwijzen die er voor zorgen dat je weggever niet aanslaat, of dat je hem niet op de juiste manier inzet. En dat is zonde. Want die weggever had juist toch dat gave, slimme musthave item moeten zijn dat jouw bedrijf meer bekendheid en meer klanten zou opleveren? Wel. Je bent op de juiste plek belandt. In deze blog deel ik 5 tips met je die er voor zullen zorgen dat jouw gratis weggever een ultieme weggever gaat worden waar je potentiële klanten niet meer omheen kunnen!
#1: Een gratis weggever moet origineel en waardevol zijn
Veel weggevers hebben een beetje een “dertien-in-een-dozijn-karakter”. Het is het allemaal net niet. Het is niet écht waardevol. Niet écht origineel. Veel e-books die ik in het verleden heb gedownload hadden geen echte meerwaarde. De content die erin stond, had ook in een social media post op Instagram of Facebook kunnen staan. Of van die typische “X tips om aantrekkelijke social media berichten te schrijven” of “X manieren om klanten te werven”.
Ga je daar je e-mailadres voor achterlaten, in de zeer aanwezige wetenschap dat je na het downloaden van de gratis weggever bestookt gaat worden met e-mails en een follow-up aanbod? Ik bedoel, die simpele tips deelt je collega-ondernemer dagelijks op zijn of haar social media profiel. Helemaal gratis. Niet eens in ruil voor een e-mailadres. Zelfs in deze blog deel ik “X tips om een ultieme gratis weggever te maken”. Vraag ik om je e-mailadres? Nee.
Als je tegenwoordig nog wilt opvallen met je gratis weggever, zorg er dan voor dat deze echt origineel is. Geef het een naam die prikkelt en nieuwsgierig maakt. Mijn e-book over De DMT Formule voor websites is bijvoorbeeld een weerspiegeling van mijn eigen gedachtengoed over websites. Ik kon er van maken: X tips voor een succesvolle website, maar dat spreekt niemand aan. Nee. Je moet De DMT Formule toepassen op je website. Dan pas ga je echt scoren! De naam is uniek & origineel: door mijzelf bedacht. En het maakt mensen nieuwsgierig (“Wat is dat eigenlijk, die formule?”). Bovendien is het veel te omvangrijk en veel te waardevol om in een blog te proppen. Of een social media post. Nee. Die DMT Formule, die moet je echt downloaden!
#2: Een gratis weggever moet aansluiten op je aanbod
Denk goed na over het doel van je gratis weggever. Wil je er echt een betaald aanbod aan koppelen? Of is het vervolgaanbod ook gratis? Moeten er klanten uit komen, of is het meer voor naamsbekendheid? Het is goed om na te denken over dit soort zaken, omdat het je kan helpen bij het bepalen waar jouw gratis weggever over moet gaan (naast het feit dat hij origineel en waardevol moet zijn!).
Maak de weggever trouwens ook persoonlijk. Voor de meeste mensen die dit zullen lezen geldt dat jouw hoofd het gezicht van je bedrijf is. Of beter gezegd dat jij je bedrijf bent. Je bent min of meer je aanbod. Dus zorg er voor dat je ook net zo goed je weggever bent. Daarnaast geldt: hoe beter alles op elkaar aansluit en hoe relevanter alles voor elkaar is, hoe hoger de conversie zal zijn.
En op dit punt begin je al een beetje in funnel-land te komen. Die gratis weggever is leuk, maar er komt nog iets achter aan. Je moet immers de verbinding nog met je potentiële klant aangaan om van die weggever-downloaders ook echt betalende-klanten te maken.
Vaak wordt er in de gratis weggever al een voorproefje gegeven van wat de persoon die de weggever heeft gedownload nog kan verwachten. Aan het eind van de weggever wordt bijvoorbeeld de verwijzing gemaakt naar een gratis gesprek of een gratis sessie. Of er wordt een verwijzing gemaakt naar een goedkope training of goedkope cursus. Het is goed om mensen te laten zien wat jij voor hen kunt betekenen naast de gratis weggever. Hou het wel klein en behapbaar. Vrijwel de meeste mensen die de weggever downloaden kennen jou nog niet zo goed. Dus no way dat jouw digitale kassa gaat rinkelen als je de stap maakt van gratis weggever naar duurste product of duurste traject. Dat is simpelweg vaak een no go.
#3: De ultieme gratis weggever heeft goede follow-up mails
Wees niet bang om mensen follow-up mailtjes te sturen nadat zij jouw gratis weggever hebben aangevraagd. Ik heb in de vorige tip al een beetje laten doorschemeren dat die follow-up mailtjes heel belangrijk zijn voor de conversie en het succes van je gratis weggever. Het is leuk als je weggever honderden keren is gedownload. Maar als niemand uiteindelijk iets van je koopt, dan hebben we een beetje dezelfde situatie als 1000 volgers hebben op social media die geen interactie met je aangaan. We’ve all been there, right?
Daarom is het zo enorm belangrijk dat je weggever aansluit op je aanbod. Maar hoe doe je dit? Hoe zorg je er voor dat de follow-up mailtjes waardevol zijn? En niet in de prullenbak van de ontvangers belandden
Allereerst zorg je er voor dat je met de juiste frequentie een follow-up mail stuurt. En hoe vaak dat is, is per situatie weer verschillend. Ik hou zelf gemiddeld 3 dagen aan. Dus iedere drie dagen ontvangt iemand een nieuwe mail nadat ze mijn e-book hebben gedownload. Maar het kan ook maar zo zijn dat voor jou 1 of 2 dagen goed werkt. Ga op je gevoel af en kijk wat prettig kan zijn. Wil je alles eruit halen wat erin zit? Ga dan A/B testen. Kost je moeite, kost je tijd, maar is wel het antwoord op je vraag. In een goede A/B test zou je bovenaan in je funnel een splitsing maken, 50% van de mensen volgt pad A en 50% van de mensen volgt pad B. In dit geval stuur je binnen pad A om de dag mensen een mail, binnen pad B om de twee of drie dagen. Verder is alles identiek qua inhoud en aanbod. Als je dan eenmaal genoeg mensen door je funnel hebt laten lopen (ik zou in dit geval toch minimaal 100 á 200 mensen aanraden), kun je in de statistieken terugvinden of pad A meer uitschrijvers had dan pad B. En welk pad bijvoorbeeld meer conversies heeft opgeleverd. Hoe meer mensen uiteindelijk de test doorlopen, hoe betrouwbaarder je resultaat.
Ik heb zelf alleen een hekel aan A/B testen ;-) Duurt me te lang. Dus ik heb het gewoon op drie dagen gehouden.
Zorg er verder ook voor dat de mails waardevol zijn. Misschien nog wel waardevoller dan de gratis weggever. En ja, die moest écht al méga waardevol zijn. Maar Hetty, geef ik dan zo niet veel te veel waarde weg? Nee hoor, wees maar niet bang. Ik kan je wel “X redenen geven waarom je niet bang moet zijn te veel waarde weg te geven” (ik zal er een blog en social media post over schrijven, je hoeft daarvoor niet je e-mailadres achter te laten), maar de bottomline: je wilt het vertrouwen van je potentiële klant winnen. Je moet hen laten zien dat jij degene bent die zij uiteindelijk zoeken. Deel je kennis en geef jezelf die expertstatus.
Bovendien helpt het ook mee om er voor zorgen dat de potentiële klant uitkijkt naar je volgende mail. Als je mails echt een aanvulling zijn op je weggever, wil de ontvanger zich er helemaal niet voor uitschrijven. Ga je een gratis weggever maken, denk hier dan van te voren over na hoe je dit het beste kunt aanpakken. Neem bijvoorbeeld mijn e-book over de Musthave Plugins voor WordPress. Hierin laat ik een hele lijst zien van mijn favoriete plugins, super waardevol. In de mailtjes die daarop volgen, licht ik sommige plugins verder toe en vertel ik mensen hoe ze deze plugins het beste kunnen instellen en inzetten. Een hele waardevolle aanvulling op het e-book dus. En als je dat als ontvanger eenmaal door hebt, reken maar dat ze niet eens peinzen over die uitschrijfknop.