Wat is een website zonder websitebezoekers? Een waardeloze investering, als je het mij vraagt. Hoe slim je website ook in elkaar zit of hoeveel geld hij ook gekost heeft, als er geen bezoekers op komen kijken, heb je er niets aan.
Een goede website, trekt uit zichzelf bezoekers aan. Laten we dat voorop stellen. Maar er zijn ook veel manieren om die toestroom van bezoekers een handje te helpen. Zodra je een goede toestroom van mensen hebt gecreëerd, is het nog belangrijk dat die bezoekers ook daadwerkelijk iets kopen of contact opnemen. Maar dat bespreken we een andere keer!
Bezoekers. Dat is stap 1! En in deze blog ga ik je precies vertellen hoe je zo veel mogelijk bezoekers krijgt.
#1: Bezoekers naar je website trekken door te bloggen
Bloggen is een uitstekende manier om bezoekers op je website te krijgen. Het voordeel hiervan is dat het meteen bezoekers zijn die waarschijnlijk binnen je doelgroep vallen. Als je gaat bloggen, dan zullen deze blogs vaak in Google verschijnen en dit levert websitebezoekers op.
Nog een voordeel hiervan, is dat het voor een lange periode bezoekers zal opleveren. De kans is groot dat de blogs die je schrijft over 1 jaar of 2 jaar nog steeds bezoekers genereren. Handig meegenomen dus!
Omdat je met bloggen overgeleverd bent aan de grillen van Google, heeft het ook nadelen. Je blogs moeten écht goed zijn, voordat ze bezoekers gaan trekken. En het is ook een lange termijn strategie. Vandaag blogs schrijven is niet morgen meteen kassa. Daar kunnen echt wel weken of maanden overheen gaan.
#2: Social media als bron van bezoekers
Social media is een goede manier om bezoekers naar je website lokken. Je moet allereerst wel actief zijn op social media en wat volgers hebben, maar dat lukt de meeste mensen wel.
Persoonlijk vind ik social media vaak het verlengstuk van je website. Op je website moet ‘het’ namelijk gebeuren. Denk aan de verkoop van een cursus, de download van een e-book of een bezoeker die contact opneemt. Vanuit je social media kanalen kun je hierop aansturen. Je verwijst vanuit social media de mensen dus door naar je salespages op je website in de hoop dat zij één van de gewenste acties uitvoeren zoals een download of een aankoop van iets.
Daarnaast kun je de eerste tip over het bloggen combineren met deze tip over social media. Blogs hoeven namelijk niet vanuit één hoek bezoekers op te leveren. Je kunt de blogs die je schrijft ook delen op je social media kanalen zodat er bezoekers komen!
#3: Maak je website makkelijk te bezoeken
Klinkt misschien logisch, maar dit is echt wel een belangrijke basisvoorwaarde! Zorg ervoor dat je website makkelijk is te bezoeken. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van linkjes naar je website op diverse plekken. In aanvulling op de vorige tip: denk aan de link naar je website vanuit je Facebook profiel en je Instagram biografie.
Ook in Facebook groepen kun je een link naar je website delen. Het mag natuurlijk niet de vorm van ongevraagde reclame krijgen en het moet mogelijk zijn volgens de regels van de Facebook groep. Maar in principe is er niks mis met het delen van een informatieve blog als er bijvoorbeeld wordt gevraagd om tips of tricks over een bepaald onderwerp. Het is dan alleen nog even zaak dat je je blog zo inricht, dat mensen verder gaan kijken op je website ;-) Maar daarover een andere keer meer!
Denk er verder ook aan om een Google Mijn Bedrijf profiel aan te maken. Hiermee zorg je er onder andere voor dat Google jouw website beter gaat koppelen aan jouw bedrijfsnaam. Je hebt dan bijvoorbeeld de kans dat je website hoger in Google verschijnt. En als iemand dan op jouw naam zoekt, verschijnt er ook een “knowledge graph” over jouw bedrijf waarin veel handige informatie is opgenomen, inclusief extra verwijzing naar je website!
#4: Werk aan je naamsbekendheid voor meer bezoekers
Ook een lange termijn strategie, maar wel waardevol! Als je (bijvoorbeeld via social media) aan je naamsbekendheid werkt (dat wil zeggen actief zijn en bekend worden), kan dit over een langere periode ook veel bezoekers opleveren. Door die bekendheid, gaan mensen jou namelijk vinden in plaats van andersom. Dit is natuurlijk niet direct de volgende dag gerealiseerd. Maar hou ‘m in je achterhoofd! Met de groei van mijn bedrijf, is ook de toestroom van bezoekers naar mijn website gegroeid.
Een ander bijkomend voordeel van naamsbekendheid is het feit dat je vaak door anderen wordt genoemd. Natuurlijk creëert dit op zichzelf ook weer meer naamsbekendheid, dus het is echt een aanpak waardoor je exponentieel kan groeien. En als je wordt genoemd, is de kans groot dat mensen even op je website gaan rondsnuffelen.
#5: Zorg dat mensen een reden hebben om (terug) te keren naar je website
Persoonlijk zie ik een website als het digitale hart van een bedrijf. Het is de plek waar alles vaak samenkomt. De connectie met je potentiële klant begint al op je website. En terugkerende klanten komen er ook vaak langs. Het is dus belangrijk dat je mensen een reden geeft om naar je website terug te keren.
Je website updaten is hier een goed voorbeeld van. Websites met recente nieuwsberichten tonen aan dat er dingen gaande zijn, waardoor dit bezoekers zal aantrekken. Maar ook updaten in de zin van je website up-to-date houden. Dus actuele informatie en actuele prijzen. Dat is tevens weer een mooie reden om je social media volgers naar je website te sturen, “omdat je je website hebt geüpdatet met nieuwe prijzen” :-)
Je kunt het echter ook meer marketingtechnisch insteken. Organiseer bijvoorbeeld een challenge of een winactie. En maak de winnaar als eerste bekend op je website. En enkele uren later pas op social media. Of zorg dat mensen regelmatig gratis dingen op je website kunnen krijgen. Denk hierbij aan e-books of podcasts.
Alles wat exclusief is te verkrijgen op je website, is een extra trigger voor mensen om je website te bezoeken! En als je je website dan ook slim inricht zodat mensen langer rond blijven kijken en misschien wel meer gewenste acties uitvoeren, is dat twee vliegen in één klap!