4 redenen waarom je niet bang moet zijn te veel waarde weg te geven

Waarde weggeven. Iets wat we allemaal doen. En ons eveneens geadviseerd wordt door anderen om te doen. Maar wanneer geef je te veel waarde weg? Trek je dan juist niet alleen maar klanten aan die voor een dubbeltje op de eerst rang willen zitten? Klanten die je hele arm opschransen terwijl jij slechts een vinger geeft?

“Ga ik geen omzet mislopen?”
“Gaan anderen niet aan de haal met de gratis kennis die ik deel?”
“Wordt mijn betaalde aanbod niet minder waard?”

Zo een greep uit een reeks vragen die ik wel eens voorbij zie komen. Logisch ook. Het zijn terechte vragen die gesteld en onderzocht mogen worden.

Maar als het puntje bij het paaltje komt, dan moet je de gratis waarde die je deelt koesteren. Want juist die gratis waarde zorgt er voor dat je makkelijker jouw ideale klant gaat aantrekken en de verbinding met die mensen kunt leggen.

Alle kennis is al gratis verkrijgbaar

En met alle kennis bedoel ik ook echt alle kennis. Wil je iets nieuws leren? Voor vrijwel alles bestaan gratis e-books, checklisten, podcasts, tutorials, uitleg video’s op YouTube, en ga zo maar door.

En vergeet zoekmachines zoals Google niet. Wil je iets weten? Vraag het aan Google. Zoek en gij zult vinden.

Waarom zou jij nog iets achterhouden? Iets wat jij niet gratis aan je publiek weggeeft, verkondigt je buurman of buurvrouw wel zonder er geld voor te vragen.

Als mensen het antwoord op hun vraag niet bij jou kunnen krijgen, dan vinden ze het antwoord wel ergens anders. Wellicht is dat een nadeel van het feit dat eigenlijk alle kennis al gratis te verkrijgen is, maar je kunt het ook omvormen zodat het geen nadeel meer voor jou zal zijn.

Er zijn nog genoeg redenen waarom mensen wel producten, trainingen en cursussen kopen ondanks dat de inhoud er van elders al (in gedeelten) gratis te verkrijgen is:

De vorm van jouw betaalde aanbod kan allesbepalend zijn. Sommige mensen gaan helemaal aan van video’s, anderen lezen liever tekst of luisteren graag. Soms zijn er groepsaspecten die veel meerwaarde bieden zoals communities of Q&A sessies. Wees dus niet bang dat je te veel gratis waarde weggeeft. Er zijn genoeg redenen voor mensen om iets te kopen, ondanks dat ze de inhoud elders al gratis kunnen verkrijgen.

Gemak is een grote factor in dit verhaal. Met name het gemak dat jij biedt met jouw betaalde aanbod. Door kennis op een gestructureerde en begrijpbare manier aan te bieden wordt de kennis die je deelt veel waardevoller. Iets waarvoor mensen graag betalen. 

Gratis kennis is op internet vaak allemaal in kleine stukjes te vinden. E-book hier, video daar. Mensen (met name knieperts) zullen enorm lang bezig zijn om al die gratis kennis te verzamelen, te verwerken en dan nog eens ten uitvoer te brengen.

Het kan natuurlijk wel. En het gebeurd ook zeker. Genoeg mensen die het doen. Maar ook genoeg mensen die wel snappen dat hun tijd iets waard is en graag betalen voor een aanbod dat hen gemak bezorgd.

Mogelijk is dit de belangrijkste reden waarom mensen altijd producten, cursussen en programma’s blijven kopen: het persoonlijke aspect. De kans om met jou samen te werken.

Vrijwel alle kennis is al ergens gratis op te duikelen. Maar één-op-één gesprekken niet. Sessies waarbij je de diepte met iemand in gaat. Volledig gefocust en afgestemd op de situatie van die persoon. Helemaal onderdompelend in de wereld van diegene. De kennis die daar ontstaat is natuurlijk niet elders (gratis) verkrijgbaar. 

En daarmee behoud jij een belangrijke troef in jouw handen.

Je claimt je expert status

Door gratis waarde te delen met de wereld laat je zien wat jij in huis hebt. Door je kennis en gedachtegoed te verspreiden laat jij jouw unieke geluid horen.

Je claimt hiermee je expert positie in de markt. Door die waarde te delen met anderen laat je zien wat je kunt en wat je te bieden hebt. Mensen gaan je volgen omdat ze het interessant vinden en weer inspiratie uit jou halen.

Dit brengt allemaal een bepaalde vorm van vertrouwen met zich mee. En iemand zal vertrouwen in jou moeten hebben alvorens diegene overgaat op een koopbesluit.

Wees dus wederom niet bang om te veel gratis waarde weg te geven. Er zijn nog duizenden redenen waarom iemand wel van jou zou kopen, maar dan moet je jezelf wel bewezen hebben. En wat is makkelijker om jezelf te bewijzen dan gewoon jouw unieke geluid te delen met de wereld als je hiermee vanzelf de mensen aantrekt die zich kunnen vinden in dat geluid?

Nooit iedereen gaat van je kopen

Let’s be real. Nooit iedereen gaat van je kopen. Allereerst omdat er natuurlijk gierige mensen zijn die het internet afstruinen naar allerlei losse broodkruimels en hierin het pad naar ultieme vrijheid en geluk hopen te vinden.

En sommige mensen gaan daarin best ver. Daar waar jij misschien nog een e-mailades vraagt in ruil voor wat gratis waarde, worden er vaak e-mailadressen opgegeven die speciaal voor weggevers zijn aangemaakt en nooit gelezen worden.

Hoe fijn zou het zijn als je gewoon kunt delen wat jij wilt en er volledig vrede mee hebt dat sommige mensen profiteren van je broodkruimels? Het zijn immers maar kruimels…

Nooit iedereen gaat een heel brood van je kopen. Velen zullen zelfs niet eens het halve brood kopen.

Leg je er bij neer en wees niet bang. De mensen die denken de gouden sleutel te hebben gevonden in één van je broodkruimels hebben nog een lange weg te gaan.

Niet iedereen wil je als klant

In de bijna 4 jaar dat ik al ondernemer ben, heb ik al een hele reeks klanten gehad die ik liever niet als klant had gehad. Door schade en schande wordt men wijs. Tot op de dag van vandaag is dat nog steeds een moeilijk knelpunt.

Met mijn expertise help ik mensen namelijk graag. Wie je ook bent. Starter of professional, rijk of arm. Ik heb een passie voor mijn vak, daar gaat het mij om. Na veel ondernemerslessen weet ik dat het moeilijk wordt voor mij om je te helpen als je arm bent. Maar het gaat verder dan dat.

Inmiddels weet ik dat sommige mensen die hun geld zelfs graag naar mij overmaken zodat ik hun uit de brand help, hun geld beter kunnen houden. Als we persoonlijk niet goed met elkaar klikken, dan wordt het een lijdensweg. Ook als we op twee hele verschillende levels communiceren, wordt het een lijdensweg. 

Klanten aan je voorbij kunnen laten gaan is een zegen.

En zeker die gierige snuiters waar ik het hierboven over had laat je mogelijk liever aan je voorbij gaan.

Ga lekker geven!

Veel waarde weggeven kan je uiteindelijk alleen maar meer opleveren. Als jij veel geeft (op jouw voorwaarden) ontvang je ook veel terug.

Zoiets als te veel waarde weggeven bestaat bijna niet. De kans is groter dat je betaalde aanbod niet goed in elkaar zit, dan dat je je mond een keer voorbijpraat en iets te veel geeft.

Uiteindelijk zal het weggeven van veel gratis waarde je sieren! Er moet immers iemand denken aan al die arme mensen die het slechts willen doen met de broodkruimels ;-)

hetty van der wal

Hi, ik ben Hetty. Webdesigner, ondernemer, moeder, creatieve nerd en bezige bij. Ik adem websites en in mijn blog deel ik graag deze passie met je.

hetty van der wal

Hi, ik ben Hetty. Webdesigner, ondernemer, moeder, creatieve nerd en bezige bij. Ik adem websites en in mijn blog deel ik graag deze passie met je.

Binnenkort beschikbaar!

Van Start tot Succes: Bouw een Professionele Website in 7 Dagen

Met dit stappenplan krijg je alle tools en tips die je nodig hebt om snel en efficiënt online te gaan. Vraag hem nu alvast aan en ontvang hem begin 2025 als eerste!

Misschien vind je dit ook interessant...